het geven van inzicht in de geplande investeringen en de omvang van het investeringsvolume;
het voorleggen van voorgenomen investeringen aan de gemeenteraad.
Het vaststellen van de begroting (en daarmee het investeringsplan) is de basis voor het uitvoeren van de investeringen. De opgenomen investeringsgelden in het jaar 2020 zijn na het vaststellen van deze begroting direct beschikbaar voor uitvoering. De investeringen in de jaren daarna zijn meer een doorkijk. Als zich in 2020 extra, niet voorziene investeringen voordoen, worden deze afzonderlijk aan de gemeenteraad voorgelegd.
Investeringsprogramma 2020 - 2023
De in het investeringsplan opgenomen investeringsbedragen zijn netto bedragen. Dit wil zeggen dat rekening is gehouden met eventueel te ontvangen bijdragen van derden en bedragen die ten laste van voorzieningen worden gebracht. De opgenomen kapitaallasten hebben een cumulatief karakter d.w.z. dat bij de vermelde kapitaallasten rekening is gehouden met de kapitaallasten van eerdere jaren.
Uitvoeren projectplan LEEF Someren schooljaar 2019/2020 t/m 2022/2023. Huidige plan loopt tot september 2019. Inwoners stimuleren mee te doen met sport, bewegen en cultuur. Waarbij specifieke aandacht is voor talentontwikkeling van de jeugd, participatie van kwetsbare doelgroepen en het actief samenbrengen van inwoners, waarbij sport, bewegen en cultuur een verbindende schakel is. Project LEEF Someren (schooljaren 2020/2021 t/m 2022/2023) vergt eenmalige projectkosten van € 484.000, waar bijdragen derden ad. € 374.000 tegenover staan (per saldo € 110.000 nadelig).
20-5200
520
Vervanging baanverlichting TV SVSH
0
17
Alle conventionele veldverlichting wordt vervangen door led. De verlichting van TV SVSH is nog eigendom van de vereniging en het is nu een logisch moment om de verlichting in eigendom over te nemen.
20-6101
610
Plan van aanpak weerbaarheid
0
131
De jeugdigen in Someren meer weerbaar maken en de opvoedkracht van hun ouders/verzorgers versterken. Hiermee willen we bereiken dat jeugdigen beter in staat zijn gezonde leefstijlkeuzes te maken. Daarnaast is de gedachte dat door het versterken van de weerbaarheid bij kinderen en het vergroten van de opvoedkracht van ouders voorkomen wordt dat er grote opvoedvragen en – problemen ontstaan. En dat daarmee de vraag naar (duurdere) gespecialiseerde jeugdhulp uiteindelijk daalt. Net als bij andere preventieve activiteiten geldt dat er sprake moet zijn van een lange adem. De resultaten zijn niet direct meetbaar. Daarnaast komen er steeds nieuwe kinderen, dus blijft het nodig hierin te investeren.
20-6720
672
Transformatieplan jeugd
0
100
De doelen van het transformatieplan zijn:1. Kwalitatief en kwantitatief passende zorg, gericht op zoveel mogelijk versterking van de eigen kracht en het sociaal netwerk van de jeugdige; 2. Inzet van zware en langdurige professionele tweedelijns zorg op een verantwoorde wijze stabiliseren en waar mogelijk terugdringen; 3. Kostenbeheersing.
20-6721
672
Versterken toegang jeugd
0
55
Het bieden van een kwalitatief goede ondersteuning aan jeugdigen en ouders bij opgroei- en opvoedvragen en het vormen van een kwalitatief goede toegang tot individuele voorzieningen jeugdhulp. Daarnaast het continueren van structurele preventieve activiteiten en projecten, met als doel het (in de toekomst) verminderen van de vraag naar/behoefte aan (zware) individuele voorzieningen jeugdhulp.
Subtotaal Incidenteel
787
0
0
0
0
0
0
0
Structureel
19-4200
420
Integraal Huisvestingsplan primair en voortgezet onderwijs
40
2.120
53
53
Door de besturen van de scholen voor primair- en voortgezet onderwijs is gevraagd om een Integraal Huisvestingsplan op te stellen. Aanleiding hiertoe is dat de scholen in Someren veel leegstand hebben en niet meer aan de huidige eisen voldoen. De huisvesting/leegstand trekt een groot wissel op de exploitatie van de scholen, dat ten koste gaat van het budget voor onderwijs.Om de schoolgebouwen aan de gewenste maat te brengen en toekomst bestendig te maken heeft de gemeenteraad besloten een nieuw Integraal Huisvestingsplan 2018-2028 op te stellen.Het proces tot het Integraal Huisvestingsplan start in april 2018 en zal naar verwachting voor het einde van 2018 afgerond zijn. Over de daarmee gepaard gaande kosten is nog geen enkele duidelijkheid of raming te geven. Wel dat het een aanzienlijk bedrag zou kunnen zijn omdat het renovatie, verhuizing en aanpassing aan de huidige eisen van o.a. duurzaamheid kan betreffen.Aan kosten wordt daarom vooralsnog P.M. geraamd. De uitvoering zal plaatsvinden in 2020 en volgende jaren, afhankelijk van wensen en noodzaak.
15-40600
520
Vervanging kunstgras tennisbanen
15
72
5
5
5
Het betreft de vervanging van de kunstgras tennisbanen in de gemeente Someren omdat deze niet meer voldoen aan de eisen. Deze banen kunnen in vier jaar tijd worden gerenoveerd waarbij in 2017 gestart moet worden. Bij deze renovatie dient ook het hekwerk vervangen te worden omdat dit in een slechte staat verkeert. 2017: Someren (raming € 169.100 incl. BTW);2018: Someren-Eind (raming € 91.100 incl. BTW);2019: Lierop (raming € 86.300 incl. BTW);2020: Someren-Heide (raming € 72.100 incl. BTW).
20-5201
520
Vervanging kunstgras hoofdveld SV Someren
15
150
10
10
Voor dit veld zal op zeer korte termijn al aanvullende werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. De kosten hiervoor zijn te overzien en zullen niet zwaar wegen. Daarmee kunnen we naar schatting 2 jaar vooruit (tot 2021). Vanaf 2021 zal er besloten moeten worden, wanneer er grotere herstelwerkzaamheden uitgevoerd moeten worden, of het nog rendabel is herstel (gedeeltelijk vervangen van kunstgras) uit voeren, of alvast in te zetten op algehele renovatie.
20-6100
610
Nieuwbouw kinderopvang basisschool Rendal
40
800
20
20
19
Door de gemeente Someren en de gezamenlijke schoolbesturen in Someren is een Integraal Huisvestingsplan (IHP) opgesteld. Dit zal volgens planning in september 2019 in de gemeenteraad ter besluitvorming voorgelegd worden. Onderdeel van het IHP is een vervangende nieuwbouw van basisschool ’t Rendal in Lierop, samen met kinderopvangorganisatie Norlandia tot een Integraal KindCentra.De kapitaallasten worden uit huuropbrengsten gedekt.
Subtotaal Structureel
872
2.270
0
0
0
25
87
87
Subtotaal Samen Someren
1.659
2.270
0
0
0
25
87
87
2. Greenlab 2030
Incidenteel
19-3101
310
Versterken van de samenwerking in de regio binnen het Innovatiehuis De Peel en Brainport.
0
85
85
85
Sinds 1 januari 2018 is de gemeente onderdeel van Innovatiehuis De Peel. Het Innovatiehuis is een op uitvoering gerichte netwerkorganisatie gebaseerd op samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs op zes economische gebieden (slimme maakindustrie, food, agro, automotive, zorg en vrijetijdseconomie). De grondslag voor het Innovatiehuis ligt in de economische visie van De Peel. Doel van het Innovatiehuis is opstarten en aanjagen van concrete, innovatieve projecten die worden opgehaald bij ondernemers. De uitvoering van projecten vraagt, afhankelijk van het type project, om co-financiering van overheid, ondernemers en onderwijs. Het is gewenst om voor de uitvoering van deze projecten een jaarlijks werkbudget te hebben. Het gevraagde bedrag bestaat uit € 50.000 voor de uitvoering van projecten en € 35.000 voor de overeengekomen inzet van 0,5 FTE.
19-3401
310
Realiseren van projecten van het uitvoeringsprogramma toerisme en recreatie
0
45
45
45
Als gemeente investeren we elk jaar in toeristisch-recreatieve projecten in de openbare ruimte. Het betreffen voornamelijk investeringen in basisvoorzieningen, zoals informatiepanelen, fiets- en wandelroutes, provinciale routenwerken, picknickbanken.
19-3400
340
Recreatieve investeringen Heihorsten
0
50
Sinds jaren werken we als gemeente samen met ondernemers aan Recreatiegebied De Heihorsten. In 2011 heeft de raad budget ter beschikking gesteld ter financiering van de kosten die we als gemeente in dit gebiedsontwikkelingsproject maken (o.a. uren, grondaankopen, aanleg infrastructuur). Anno 2019 zijn er al veel initiatieven gerealiseerd. Enkele initiatieven moeten echter nog ontwikkeld worden.
Subtotaal Incidenteel
180
130
130
0
0
0
0
0
Structureel
12-40801
570
Vervangen speeltoestellen
15
42
40
45
3
5
Doelstelling is alle speeltoestellen in de gemeente veilig te houden en voldoende speelvoorzieningen aan te kunnen bieden voor alle kinderen.
19-5700
570
Vervangingsinvestering groen
25
251
267
288
308
10
21
32
In stand houden van het openbaar groen als onderdeel van een kwalitatieve en gezonde leefomgeving.
We ontvangen met enige regelmaat verzoeken van bewoners, die een tekort aan parkeerplaatsen ervaren. Deze worden conform het huidige beleid beoordeeld en als blijkt dat er een oplossing nodig is, kan een parkeervoorziening worden uitgebreid of aangepast. Die oplossing zou uit een beheerbudget moeten worden betaald, terwijl het vaak gaat om losstaande verzoeken, die niet in het wegbeheer kunnen worden meegenomen. Omdat het niet 'zuiver' is om het aanpassen/uitbreiden van parkeervoorzieningen te bekostigen vanuit het beheerbudget en omdat het wel wenselijk is om in te kunnen springen op deze verzoeken is een jaarlijks terugkerende investering opgenomen.
19-2103
210
Kleine aanpassingen openbare gebieden
0
20
20
20
Er komen regelmatig verzoeken van bewoners, wijkraden enzovoort om een aanpassing van het openbaar gebied. Vaak komen deze verzoeken op het moment dat het openbaar gebied vanuit het beheer aangepakt worden, omdat dan HET moment voor zo'n aanpassing daar is en de meerkosten dan vaak relatief laag zijn.Omdat het niet 'zuiver' is om aanpassingen te financieren vanuit beheerbudget en omdat het wel wenselijk is om in te kunnen springen op deze verzoeken is een jaarlijks terugkerende investering opgenomen.
Samen met belanghebbenden onderzoeken hoe verkeersoverlast door doorgaand verkeer in de kern Someren-Eind beperkt kan worden, inclusief onderzoek duurzaam veilige aansluiting Kanaaldijk.
Onderzoek verbeteringsmogelijkheden beeldkwaliteit Boerenkamplaan en Sluisstraat binnen de bebouwde kom
0
15
Samen met aanwonenden onderzoeken en voorstellen verbeteringsmogelijkheden beeldkwaliteit Boerenkamplaan en Sluisstraat binnen de bebouwde kom.
20-7300
730
Renovatie Milieustraat
0
690
Het ontwerpen, realiseren en exploitatie-gereed opleveren van een (gerenoveerde en) operationele milieustraat voor de gemeenten Asten en Someren die voldoet aan de eisen van deze tijd waarbij ook sluitende afspraken zijn gemaakt over de financiering.
19-7400
740
Bouw C2C woning Groote Hoeven
0
25
-375
De raad heeft een duurzaamheidsambitie uitgesproken en daarbij onder andere aangegeven zo veel als mogelijk uit te willen gaan van een circulaire economie. Op diverse terreinen wordt gewerkt aan die duurzaamheidsambities en een daarvan is de ontwikkeling van het bestemmingsplan "Groote Hoeven". Om deze ambities / doelen en uiteindelijk resultaat meer "te laten zien" (daadwerkelijk zichtbaar resultaat) heeft het MT voorgesteld om als gemeente een circulaire woning te bouwen in het nieuw plan de Groote Hoeven. Deze woning zal als inspiratiebron voor bouwers in dit plan, als informatiecentrum gaan dienen, gedurende de periode dat er in de Groote Hoeven gebouwd gaat worden. Naar verwachting zal zelfs regionaal en mogelijk landelijk hier interesse voor zijn. Nadat deze wijk volledig is gerealiseerd en de doelstelling van deze woning als inspiratiebron zal zijn achterhaald zal deze woning op de markt worden aangeboden voor verkoop. Hierdoor, zo is de verwachting, zullen de kosten en baten uiteindelijk kostenneutraal zijn. Voor 2019 zal de realisatie van deze woning voorgefinancierd moeten worden. Wij gaan er vooralsnog van uit dat hiervoor maximaal € 375.000,00 inclusief BTW voor benodigd zal zijn. In 2021 zullen deze kosten als baten na verkoop van de woning terug komen. Wel stellen wij voor om voor 2019 en 2020 jaarlijks € 10.000 te reserveren voor exploitatiekosten voor het "infocentrum".
19-7401
740
Integrale duurzaamheidvisie voor energieneutraliteit/CO2 neutraal en Circulair Someren
0
15
Vanuit de Klimaatwet 2018 en het nog af sluiten Klimaatakkoord 2018, worden gemeenten verplicht voor 2020 met de andere gemeenten binnen de regio een Regionale Energiestrategie (RES) op te stellen. In die RES geeft zij, in afstemming met de andere gemeenten in de regio, hoe de forse CO2-besparing (in 2030: >45 % en in 2050: > 95 %) wordt gerealiseerd. Aansluitend moeten warmteplannen worden opgesteld en uitgevoerd om de gehele gebouwde omgeving van het aardgas af te krijgen. In 2016 heeft de gemeenteraad, zich eerst, via een raadsbrede motie voor dorpsmolens uitgesproken over een energieneutraal Someren in 2050. Later in dat jaar hebben ze de ambitie voor Cradle to Cradle-beleid vastgesteld. Nu we aan de start van de Energietransitie staan, die een enorme impact, op vooral alle burgers en bedrijven, maar ook de ambtelijke organisatie, zal hebben, is het belangrijk een integrale duurzaamheidsvisie vast te laten leggen dat Gemeente Someren in 2050 CO2-neutraal (> 95 %) Circulair Someren (>95 %) in 2050 (of zoveel eerder als mogelijk) wil zijn en hoe dit wordt bereikt.
Subtotaal Incidenteel
855
-335
40
0
0
0
0
0
Structureel
18-0306
210
Rehabilitatie wegen
50
2.040
2.050
2.065
2.075
41
82
123
Op basis van het "Kostendekkingsplan wegen 2017" is in beeld gebracht welke bedrag jaarlijks (in theorie) nodig is voor de rehabilitatie (vervanging) van wegverharding. Dit wordt gebruikt voor de lange termijn (2020 en verder). Rekening gehouden is met een opslag van 15%. Voor de korte termijn is op basis van de weginspecties de "meerjarige onderhoudsplanning 2018-2020" opgesteld. Begin 2020 wordt op basis van een nieuwe inspectie een nieuwe planning voor 2020-2022 opgesteld.
19-2101
210
Bereikbaarheidsagenda
25
43
43
43
43
2
3
5
In MRE verband wordt gewerkt aan een bereikbaarheidsagenda als gezamenlijke strategie voor mobiliteit in de periode 2016-2030. In het kader van de bereikbaarheidsagenda wordt gewerkt aan generieke maatregelen (voor alle regiogemeenten), relatiegerichte maatregelen en maatregelen gerelateerd aan provinciale wegen. De kosten voor de generieke maatregelen zijn voor Someren op dit moment geraamd op € 429.969 voor de komende 10 jaar. Alvorens de concrete maatregelen tot uitvoering komen wordt een samenwerkingsovereenkomst voorgelegd aan alle raden.
De rotonde Provincialeweg/Witvrouwenbergweg heeft te weinig afwikkelingscapaciteit, waardoor er tijdens de spitsuren op piekmomenten wachtrijen ontstaan. Door diverse ruimtelijke ontwikkelingen en de autonome groei zal de hoeveelheid verkeer op deze rotonde gaan toenemen. Daardoor zullen er vaker en langere wachtrijen voor de rotonde gaan ontstaan. Een goede bereikbaarheid van Someren is van groot belang. Daarvoor dienen doorstromings-problemen bij deze kruising van gebiedsontsluitingswegen op de verbinding tussen Someren en de N266/A67 te worden voorkomen. Hiervoor is een aanpassing van de rotonde Provincialeweg/ Witvrouwenbergweg noodzakelijk.Om de aanpassing van de rotonde in 2020 te kunnen realiseren dienen er voorbereidings-werkzaamheden in 2019 te worden gedaan. Om deze voorbereidingswerkzaamheden te kunnen uitvoeren wordt uitgegaan van een voorbereidingskrediet van 10% van de totale kosten (€ 181.500 incl. BTW). Inmiddels is ervoor gekozen de uitvoering uit te stellen tot na 2020. In spoor 2 zal deze keuze worden betrokken. Dan zal worden bezien of het project wordt uitgevoerd en zo ja op welke wijze dit zal worden ingevuld.
Subtotaal Structureel
2.083
2.393
3.728
2.118
0
43
90
165
Subtotaal Aantrekkelijk Wonen
2.938
2.058
3.768
2.118
0
43
90
165
4. Hart van Someren
Incidenteel
19-8101
810
Invoeren omgevingswet
0
600
400
Naar verwachting treedt de Omgevingswet op 1 januari 2021 in werking. Om hierop voorbereidt te zijn zal een implementatietraject noodzakelijk zijn. De verdere toelichting en motivering is opgenomen in collegevoorstel 2018/010482, waar het college op 6 maart 2018 mee heeft ingestemd.
19-8104
810
Opstellen nieuwe centrumvisie
0
80
Het centrum van Someren moet (weer) een sfeervol, levendig en vitaal Dorpshart worden. Hier moeten we als overheid, ondernemers, pandeigenaren, horeca, inwoners en verenigingen samen aan gaan werken. Het begint met het opstellen van een gezamenlijk gedragen visie. Gelet op de grote belangen, de vele partijen die hierbij betrokken zijn en de huidige situatie in ons centrum, wordt dit een zeer intensief en langdurig traject van samenwerking met alle stakeholders. Het gevraagde bedrag is bedoeld voor personele inzet (intern en externe inhuur) en waar nodig onderzoekskosten.
Subtotaal Incidenteel
680
400
0
0
0
0
0
0
Subtotaal Hart van Someren
680
400
0
0
0
0
0
0
5. Bedrijfsvoering
Incidenteel
18-1101
004
Personeelsbeleid: trainees/projectleider
0
179
179
Om knelpunten op het terrein van de capaciteit zoveel mogelijk te vermijden en om de kwaliteit te waarborgen zal gebruik worden gemaakt van de inzet van trainees en een projectleider.
19-0400
004
Functionaris gegevensbescherming
0
37
De Functionaris Gegevensbescherming (FG) is een verplichte functie uit hoofde van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die in mei 2018 vol in werking treedt.Het is een aparte functie met speciale bevoegdheden die elke gemeente moet instellen. De gemeentesecretarissen in de Peel hebben besloten om samen voor de duur van 2 jaren 2 fte FG aan te stellen, en dat na 2 jaren te evalueren. Someren zal 1 fte FG delen met Deurne en Asten en dus 1/3 voor haar rekening nemen. De tijdelijke FG zal worden ingehuurd en de kosten daarvan worden begroot op € 75.000,-
19-0404
004
Vervanging ICT-structuur
0
PM
PM
De huidige ICT-infrastructuur is aan vervanging toe. Op dit moment wordt onderzocht op welke manier dat het beste kan worden vormgegeven. Mogelijke opties zijn vervanging op locatie, volledige outsourcing of varianties daartussen.De keuzes hierover zullen pas later dit jaar worden gemaakt. De reserve automatisering is gedeeltelijk bedoeld voor de vervanging van de betreffende infrastructuur. Op dit moment is nog niet bekend wat de vervanging (al of niet in outsourcing) gaat kosten. Wel is duidelijk dat de genoemde reserve ontoereikend zal zijn. De reden hiervan moet gezocht worden in toenemende eisen ten aanzien van beschikbaarheid en beveiliging, de complexiteit van de infrastructuur (koppelingen, werken in ketens, etc.) en de kwaliteitsverbetering ten aanzien van het beheer.
19-0407
004
Doorontwikkeling dienstverlening; digitalisering en persoonlijk contact
0
25
In de afgelopen jaren zijn diverse stappen gezet in doorontwikkeling van de dienstverlening, met een belangrijk accent op digitalisering. Ook de komende jaren dienen verdere stappen gezet te worden in de dienstverlening, onder andere vanuit de landelijke Digitale Agenda 2020. Om de juiste lokale keuzes te maken, aansluitend bij de hierboven vermelde doelstelling, wordt een burgertevredenheidsonderzoek uitgevoerd waarmee inzicht moet worden verkregen hoe de burger denkt over de dienstverlening van onze gemeente, hoe de burger denkt over het voorzieningenniveau, hoe tevreden is men over het functioneren van de gemeente. In 2019 wordt hiervoor een nulmeting uitgevoerd. Drie jaar later, in 2022, wordt het onderzoek herhaald.
Subtotaal Incidenteel
216
179
25
0
0
0
0
0
Structureel
19-0401
004
Vervanging meubilair
10
10
1
1
1
De bureaus in het gemeentehuis zijn bijna 20 jaar oud en zijn aan vervanging toe. Arbo-technisch gezien is tevens het wenselijk bureaus aan te schaffen die (elektrisch) in hoogte verstelbaar zijn. De bureaustoelen zijn door de jaren heen wel op aanvraag vervangen. In een onderhoudsronde zou bezien dienen te worden over verdere vervanging noodzakelijk is. Daarnaast is bij de vervanging van het meubilair in de vergaderruimten niet iedere ruimte aan bod gekomen. Het meubilair in deze ruimten is ook bijna 20 jaar oud, daarom is het wenselijk ook deze ruimten te voorzien van nieuw meubilair. De kosten van een verstelbaar bureau bedragen ongeveer € 750 incl. BTW per stuk. Wanneer er aan het Cradle to Cradle principe voldaan dient te worden is de verwachting dat de kosten meer bedragen € 850,- incl. BTW?) Uitgaande van 100 werkplekken in het gemeentehuis bedragen de kosten van vervanging van de bureaus daarmee € 85.000. Voor vervanging van bureaustoelen wordt € 5.000 in 2019 en € 10.000 in 2020 gevraagd. De vervanging van meubilair in 4 vergaderruimten wordt geschat op € 10.000 (tafels en stoelen).