Onderhoud Wegen
Actueel beleidskader
Er wordt gewerkt met een meerjarenonderhoudsplan voor de verharding. Dit plan wordt elke twee jaar op basis van de landelijk gebruikte CROW-methode (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek) voor wegbeheer opgesteld.
Voor dit wegbeheerplan wordt de kwaliteit van alle te beheren verharding in beeld gebracht met de globale visuele weginspectie. Deze kwaliteitsgegevens worden getoetst aan de richtlijnen. Vervolgens worden op basis van de schade, de oorzaken van de schade, de leeftijd van de verharding, ondergrond en dergelijke een planning gemaakt voor het wegonderhoud. Daarbij wordt de vorm van het onderhoud, het jaar van de aanpak en de kosten in beeld gebracht. Deze gedetailleerde planning wordt gemaakt voor de eerste drie jaar (de korte termijn).
Op basis van de theoretische verhardingscycli wordt er ook naar de lange termijn gekeken. In het "Kostendekkingsplan wegen 2017" is daarbij de koppeling gemaakt met de leeftijd van de verharding die wordt beheerd. Daardoor is (op basis van de theoretische cycli) ook voor de lange termijn inzichtelijk gemaakt welke uitgaven jaarlijks gemaakt dienen te worden voor tussentijds onderhoud (en rehabilitaties).
Financieel kader
De in de begroting opgenomen cijfers van de reserve onderhoud wegen zijn ontleend aan het "Kostendekkingsplan wegen 2017".
Het saldo van de reserve onderhoud wegen was per 1 januari 2019 (inclusief de storting voor 2019) ruim € 1,7 miljoen. Voor 2019 zijn hiermee voldoende middelen binnen de reserve aanwezig om het geplande onderhoud uit te voeren. Volgens plan wordt in de winter van 2019-2020 een nieuwe gedetailleerde meerjarige onderhoudsplanning gemaakt voor 2020 t/m 2022.
Op basis van de verhardingscycli en de kennis van nu, zijn vanaf 2020 ook voldoende middelen beschikbaar om het onderhoud conform het "Kostendekkingsplan wegen 2017" uit te voeren. Bij de in de begroting opgenomen cijfers wordt rekening gehouden met areaaluitbreiding, maar niet met indexering. Dit laatste is risicovol en kan op termijn tot een tekort leiden.
De rehabilitaties zijn opgevoerd via de jaarlijkse IP's. De hiervoor benodigde bedragen zijn opgenomen in de begroting 2020. Het benodigde bedrag voor 2020 is gebaseerd op de gedetailleerde planning. Het benodigde bedrag voor 2021 en daarna zijn gebaseerd op de cijfers uit het "Kostendekkingsplan wegen 2017".